Onderwijsraad geeft Cpt. Iglo gelijk
![]() |
""Wij zijn voor gedegen onderwijs, waarbij leraren nuttige kennis overdragen op hun leerlingen."In dat kader gruwen wij van 'Het Nieuwe Leren', waarbij leerlingen geen les meer krijgen en vooral heel veel van elkaar moeten leren, zodat ze uiteindelijk allemaal even weinig weten. Vandaar dat wij blij zijn met het berichtje in de De Telegraaf van vanochtend, op pagina 7: 'Onderwijsraad tikt minister op de vingers'.
Volgens dit stukje moeten de scholen volgens de onderwijsraad:
"verlost worden van de ene na de andere onderwijsvernieuwing waarvan het nut nog niet bewezen is."Dat is mooi. Nog mooier is, wat de onderwijsraad in zijn persbericht zegt en wat de De Telegraaf helaas heeft weggelaten:[...]
"Als voorbeeld noemt de raad het Nieuwe Leren [...] dat op voorspraak van de minister wordt ingevoerd. 'De werking van het Nieuwe Leren in het onderwijs is niet bewezen', meldt het adviesorgaan [...]"
"Er zijn te veel risico's om een nieuwe aanpak als het nieuwe leren op grote schaal in te voeren voordat de effectiviteit bewezen is. Het vraagt jaren verkenning, ontwikkelwerk en praktijkervaringen om een scherp beeld te krijgen van de aanpak zelf. Daarna kan het concept op kleine schaal in diverse varianten worden uitgeprobeerd (kleine pilotstudies waarin processen en effecten worden bestudeerd)."
![]() |
Als men zich nu probeert voor te stellen dat Edmond Dantès zijn opleiding volgens het 'Nieuwe Leren' had moeten volgen, dan hadden hij en de abbé van elkaar kunnen leren hoe je het effectiefst een tunneltje graaft, waarna Edmond eenmaal buiten de gevangenis aangeland niet verder gekomen zou zijn dan een welgemeend: "Wat zullen we nu eens gaan doen?" Zijn wraak had hij wel op zijn buik kunnen schrijven en de wereldliteratuur zou een goed boek armer geweest zijn.
20-01-2006 15.25 | Door: Cpt. Iglo
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.