Tijdrekken vervangt kwaliteit
Wat mankeert er nu eigenlijk aan 'De wedstrijden', die zeer geslaagde poging van Talpa om voetballiefhebbers te doen inzien dat een samenvatting van een voetbalwedstrijd best aardig kan wezen, maar dat er op de zondagavond ookheel veel leukere dingen te doen zijn dan "met het bord op schoot" (alsof je de eettafel niet gewoon voor de televisie kunt parkeren, zoals een normaal mens) naar de reclame te gaan zitten kijken. Welnu, dat is nogal veel.De oppervlakkige kijker ziet dat 'De wedstrijden' probeert te lijken op 'Match of the Day' van de BBC, dat wedstrijden onmiddellijk na afloop laat becommentariƫren door deelnemers en vervolgens door deskundigen laat analyseren. Het verschil is, dat je bij 'Match of the Day' altijd het gevoel blijft houden, dat die mensen nog veel meer te zeggen hadden, maar dat ze in verband met de tijd kort gehouden worden. Bovendien zijn het daar deskundigen en hier zijn het Ruud Gullit en Jan van Halst. Het verschil tussen de presentatoren Gary Lineker en Wilfred Genee valt ook niet in het voordeel van Talpa uit.
Bij 'De wedstrijden' merk je dat ze constant aan het tijdrekken zijn, om te verhullen dat het hele programma in tien minuten geperst zou kunnen worden. Zo rekken ze van reclameblok naar reclameblok. Waarom ze een wedstrijd uitroepen tot 'Metsj of de wiek' (zal wel iets met molens te maken hebben) is dan ook meteen duidelijk: dan kan je er meer zinloos gelul omheen kwijt en daarmee win je weer tijd. In Duitsland heet het voetbalprogramma 'Die Sportschau'. Dat wordt net als 'De wedstrijden' onderbroken door reclame en ook dat is niet zo irritant als 'De wedstrijden'. Men geeft de kijker namelijk het gevoel dat de reclame een noodzakelijk kwaad is en niet het enige doel van het programma.
27-03-2006 08.00 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.