Zomerdroom
In de Camera Obscura verzucht (aangenomen dat het een verzuchting is) Hildebrand (voor de jongeren onder u: dat is de schrijver) in het hoofdstuk 'Een concert': "Wel mocht Goethe zeggen, dat de gedaante van den muzikant het muzikaal genot altijd verstoort, en dat ware muziekalleen voor 't oor moest wezen; en ik deel in zijn denkbeeld dat al wat strijkt, blaast of zingt, ambsthalve, onzichtbaar zijn moest." De schrijver voegt daaraan nog toe: "Waarlijk, er moest een scherm voor hangen. De stroom van geluiden moest als uit eene duistere stilte tot ons komen, of wij moesten allen geblinddoekt toeluisteren."In 'Under the Volcano' van Malcolm Lowry komt de zinsnede voor: "It was a day like a good Joe Venuti record", of woorden van gelijke strekking. Daar mijn exemplaar van het boek twintig jaar geleden in Polen achtergebleven is, kan ik het zo gauw even niet nazoeken. In mijn herinnering was de dag in quaestie een prachtige, zonnige en ook overigens prettige dag. De schrijver heeft het over een "record", een plaat, een opname, maar niet over een concert. Ook hij wil de muziek en de muzikant kennelijk graag los van elkaar zien.
Iedereen die weleens een echt concert van echte muzikanten heeft meegemaakt, en dan wel op een plek met een goede akoestiek, weet dat ook de duurste hifistereoapparatuur het moet afleggen tegen het echte. Iedereen die een buurman heeft die trompet speelt, weet dat trouwens ook, vooral als de man niet zo goed kan spelen en wel erg fanatiek is. Hoe hard je je stereo ook aanzet, dat getetter tettert overal dwars doorheen. Op een mooie zomerdag zou je dus eigenlijk een eigen orkestje moeten hebben dat vanachter een scherm een geslaagde imitatie van Joe Venuti ten beste geeft, in een nummer met Bix Beiderbecke op cornet.
16-07-2006 23.50 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.