Lawaaiwedloop
Ieder jaar weer duiken er ettelijke berichten op over de bijzondere effecten van muziek op levende wezens. Nu eens blijken koeien meer melk te geven van hardrock, dan weer groeien planten beter op Beethoven, maar het kan ook andersom zijn. Het lijkt erop dat winkeliers die berichten ook lezen en er mutatis mutandismee aan de slag gaan. Niet dat ze willen dat hun klanten meer melk geven, en ook de groeicurve van hun klanten zal ze, met uitzondering misschien van de kledingbranche, worst wezen, maar ze proberen wel de klant tot aankopen te verleiden door middel van muziek.Dat moeten we tenminste aannemen, daar dit de enige logische verklaring is voor het feit dat je nauwelijks een winkel binnen kunt komen zonder geconfronteerd te worden met een soort teringherrie (confronteringherrie. Hahahahahaha. Sorry) die in sommige kringen voor muziek schijnt te worden aangezien. Kledingwinkels zijn er erg sterk in en richten zich vooral op de wansmaak van de jeugd, zodat de kledingwinkel zich voor volwassenen ras ontpopt als een klerewinkel, waar men liever niet te lang vertoeft.
De moderne mens kan ervoor kiezen zijn eigen muziek mee te brengen, door middel van mpdriespeler, cdspeler of walkman (jawel, met cassettes. Ze bestaan nog. Eerlijk waar). Dat is de winkelier ook opgevallen en die is daar niet blij mee. Daarom zet hij de muziek wat harder, waar de klant op reageert door weg te lopen of, als hij zijns ondanks toch nog iets uit de desbetreffende winkel denkt nodig te hebben, het volume van zijn eigen muziekapparaat iets op te schroeven. De winkelier laat het daar natuurlijk niet bij zitten, maar de klant evenmin en al gauw staat alle apparatuur op tien, waardoor horen en zien je vergaat. De enigen die hier op termijn wel bij varen zijn oorartsen en gehoorapparatenmakers.
03-12-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.