Het is goed mis met het MBO

Wie niets weet kan zich nooit vergissen
Onze trouwe lezers weten allebei allang dat wij vinden dat er iets goed mis is in het MBO.Sterker nog: het onderwijs is een verrotte zaak. Wij dachten dat wij dit al eens hadden opgemerkt, maar bij een doorzoeking van onze eigen webzijde bleek dat alleen Een Schrijver die uitspraak ooit gedaan heeft, namelijk in aflevering XXX van zijn feuilleton (dat al weer een tijdje stil lijkt te liggen. Wij moesten die man maar weer eens uit zijn alcoholische dampen te voorschijn proberen te krijgen. Een mooie klus voor Stommeling Jones):
"Het is begonnen toen ik zelfstandig naar school moest lopen. Of ik nou lui was, of gewoon vroeg door had dat het onderwijs in Nederland een verrotte zaak is, weet ik niet, maar als ze mij door de voordeur naar buiten zetten, kwam ik er achterom weer in. In reactie daarop stuurden ze mij er dan weer uit en deden ze de deur op slot. Aangezien we toen dat afdakje voor de fietsen nog niet hadden, kon ik niet via het weeceeraampje naar binnen klimmen en daar hield het dus op. Dan ging ik toch maar naar school, want in mijn eentje zou ik mij toch maar vervelen."
Maar we dwalen af.

De rechtstreekse aanleiding voor het onderhavige stukje is de volgende kop uit de De Telegraaf van vandaag: 'Dertig procent mbo'ers haalt geen diploma'. Wie weet wat voor zootje het momenteel op het grootste deel van de ROC's is, vindt vermoedelijk dat het genoemde percentage nog reuze meevalt. Wij in ieder geval wel. Wij zouden verder wel eens willen weten wat die diploma's van die andere zeuventig procent eigenlijk waard zijn, maar dat is een heel ander verhaal. Het Detelegraafstukje luidt als volgt:

"Van onze onderwijsredactie
AMSTERDAM, woensdag
Ongeveer een derde deel van de leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs verlaat de school zonder diploma.
Wel is er sprake van een lichte stijging van het percentage gediplomeerden: in 2006 lag het aantal op 61 procent en vorig jaar op 65,6 procent.
Dat komt voort uit een gisteren gepresenteerd onderzoek over het mbo in 2007. Gemiddeld geven mbo’ers hun school een 6,4 en de studie zelf een 6,7.
De helft van de mbo’ers kiest na het behalen van het mbo-diploma voor een vervolgopleiding op een hoger mbo-niveau.
Ruim 40 procent kiest voor een hbo-opleiding.
"
Er zijn een heleboel oorzaken aan te wijzen voor het falen van het Nederlandse onderwijssysteem en wij pikken er vandaag eentje uit, waar wij min of meer ons stokpaardje van willen maken: de hopeloze managers die het Nederlandse onderwijs verzieken. Wij hebben hier al eens iets over gezegd in 'Managers verzieken het onderwijs' en geven nu een praktijkvoorbeeld.

Wij hebben een aantal correspondenten in het onderwijs en een onzer correspondenten deed ons een hardplastieken kaartje, ter grote van een kredietkaart, toekomen. Hij had het ontvangen op de kerstborrel van het 'team' op het ROC waar hij werkt en vroeg ons, of wij de fout konden vinden. Wij hebben de fout gevonden en verwachten dat u ook in staat bent de fout te ontdekken. Om u daartoe in de gelegenheid te stellen, volgt hier de tekst van het kaartje:

"
  • Wij zijn open, eerlijk en duidelijk naar elkaar
  • We praten met elkaar
  • Wij zijn gelijkwaardig, betrokken en veilig
  • Wij vragen, geven en ontvangen feedback
  • Wij nemen verantwoordelijkheid
  • Wij komen afspraken na en spreken elkaar aan
  • Wij inspireren en motiveren elkaar
  • We benutten elkaars kwaliteiten
  • We creëren plezier in ons werk
  • We vieren onze successen
  • We scheiden het persoonlijke en het functionele
  • We maken samen het mooiste onderwijs

Met elkaar... ..
Team [*Weggelaten om onze correspondent te beschermen. C.I.*]
2008
"

Goed. "We" en "Wij" worden vrolijk door elkaar gebruikt, wat niet goed is, maar dat is niet de fout die wij bedoelen. Dat alle gebruikte uitspraken niet van toepassing zijn op de interimmanager die ze op het hardplastieken kaartje heeft laten afdrukken, heeft binnen de desbetreffende school reeds tot grote hilariteit geleid, maar is evenmin de gezochte fout.

U heeft het natuurlijk allang gezien, maar wij zeggen het toch nog even expliciet: dit hele gezweefkees heeft met onderwijs niets te maken. Het woord 'onderwijs' komt in dit hele flauwekullijstje letterlijk op de laatste plaats. Woorden die met onderwijs te maken hebben, komen er niet eens in voor.

En dan te bedenken dat het een 'opleidingsmanager' is, die zoiets de wereld instuurt. Wat 'managet' zo'n 'manager' (rijmt op zwager) dan, zult u vragen? Welnu, zo'n 'manager' manaagt (dat we het werkwoord managen laten rijmen op vragen, dus) geld. Het gaat namelijk allemaal om het geld. Het geld dat in de gebouwen zit, het geld dat in de compjoeters zit en het geld dat naar de managers gaat. Dat geld moet gemanaagd worden en dat doet een manager.

Een opleidingsmanager hoeft dan ook niets van onderwijs te weten en er zelfs niet in geïnteresseerd te zijn. Zolang hij de financiële doelstellingen van de directie en het college van bestuur of hoe die hotemetoten ook mogen heten, maar haalt, is het in orde. Volgens onze correspondent is de interimopleidingsmanager in kwestie op dit moment trouwens bezig ook op dat punt te falen.

's Mans managementstijl is gebaseerd op intimidatie, chantage en leugens, wat ertoe heeft geleid dat er nu bijvoorbeeld duurbetaalde docenten voor straf in de kelder met archiefdozen lopen te sjouwen. Dat is weliswaar geen heel ander verhaal, maar om onze correspondent niet in verlegenheid te brengen, zullen we op dit moment niet op de details ingaan.Plaatje[[image:zweef2.jpg:Nog meer gezweef in het onderwijs:center:0]]



02-04-2008 15.00 | Door: Cpt. Iglo

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2017 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere