SportwereldPro geflopt

StommelingJones
Er zijn van die initiatieven waar heel Nederland op zit te wachten en waarvan je je afvraagt waarom ze al niet veel eerder genomen zijn.

SportwereldPro, de dagelijkse sportkrant van de AD is er daar niet een van. Hier zat niemand op te wachten en nu het krantje dan verschenen is, is meteen duidelijk waarom. De redactie is er zelfs niet in geslaagd het eerste nummer, waarvan je toch mag aannemen dat het een wat ruimere voorbereidingstijd gekend heeft dan de volgende nummers, te vullen. Of althans niet met interessante berichten.

Op de achterkant van het krantje, dat vandaag 50 cent kostte, maar waar men voortaan een hele euro per exemplaar voor moet ophoesten, staat een paginagrote advertentie, met de volgende text:

"REKENINGRIJDEN, FILEPROBLEMATIEK...
BOEIEN!
STAAT ALONSO OP
POLE POSITION?
DAAR GAAT HET OM.

  • De eerste dagelijkse sportkrant van Nederland.
  • Elke dag 32 pagina's full colour sportnieuws.
  • Van de beste sportredactie van Nederland."
Men kan zich abonneren en heeft daarbij de volgende mogelijkheden:
  • Ik lees AD Sportwereld Pro 5 weken voor €15,- en ontvang een acceptgiro. (Na deze periode stopt de bezorging vanzelf.)
  • Ik ontvang AD Sportwereld Pro t/m 30 augustus en betaal €19,95 per maand per automatische incasso
Dankzij de door uw en onze captain goedgekeurde investering van eerdergenoemde 50 cent weten wij dat wij niet alleen geen abonnement nemen, maar ook de nummers twee tot en met laatst aan ons voorbij zullen laten gaan.

Rekeningrijden en fileproblematiek interesseren ons niet, maar dat maken wij zelf wel uit. De term "BOEIEN!" heeft zijn beste tijd al een hele poos geleden gehad, indien überhaupt, en zelfs als dat niet het geval was geweest, hadden wij hem nog niet in de krant willen aantreffen. Ook niet in een paginagrote advertentie voor de krant zelf. Vooral niet, eigenlijk meer.

Of Alonso "op pole position" staat, vermag bij ons ook geen grote emoties los te maken, daar wij in de formule1racerij niet meer dan matig geïnteresseerd zijn. Wij kijken soms naar de rechtstreexe verslagen van de Grandes Prix (Grand Prixen? Grandes Prixes?), maar zodra het hele veld zonder ongelukken de eerste bocht door is, haken wij af, want daarna gebeurt er toch nix meer. "DAAR GAAT HET OM" is derhalve een mening die wij niet delen.

"De eerste dagelijkse sportkrant van Nederland." Ja, en? Wij kennen ook iemand die graag de eerste dagelijkse schildpaddenfokkerskrant van Nederland zou willen maken. Dat wil echter niet zeggen dat wij die krant gaan kopen vanwege het feit dat het de eerste dagelijkse schildpaddenfokkerskrant van Nederland is. Daar de meeste Nederlandse dagbladen wel dagelijks iets over sport te melden denken te hebben en vrijwel nooit over het fokken van schildpadden, zou het trouwens best kunnen dat er een grotere behoefte is aan een dagelijkse schildpaddenfokkerskrant dan aan een dagelijkse sportkrant.

"Elke dag 32 pagina's full colour sportnieuws." Tsja. In het eerste nummer heeft men geprobeerd het gebrek aan sportnieuws te compenseren door de foto's heel groot af te drukken en op de middenpagina's (16 en 17) negen voetbalveldjes te tekenen, waardoor wij allen kunnen zien dat Tarvajärvi de wedstrijd begon ten oosten van Huntelaar en ongeveer ten zuidwesten van Robbemond, die zich op zijn beurt ten noordwesten van Keller moet hebben bevonden. Als de middenlijn bij Ajax - De Graafschap tenminste van noord naar zuid liep, want anders klopt het niet.

Op dagen dat er nog minder over sport te melden valt dan op maandag, worden de "32 pagina's full colour sportnieuws" vermoedelijk gevuld met paginagrote foto's, met uitzondering van pagina 32, die gereserveerd blijft voor de paginagrote advertentie voor de SportwereldPro (en niet zeuren over die spatie tussen Sportwereld en Pro. Als daar een spatie zou horen, hadden ze die wel op de voorpagina gezet, niet?) zelf, en pagina 30, waar FC Knudde en 'Dagschaak' ("Voor beginners: Zwart aan zet, wat te doen?" "Voor gevorderden: Wit aan zet, wat is de enige winnende methode?") een deel van de bladvulling voor hun rekening nemen.

"Van de beste sportredactie van Nederland." Wederom tsja ("Weder Om Tsja? Is dat een broer van die Boem Koen Tsja, of hoe die ook heette?" "Bemoei je d'r niet mee"). Of "de beste sportredactie" van Nederland dit over zichzelf denkt, weten wij niet. Het zou zo maar kunnen dat dit slechts uit de koker van de advertentieafdeling komt, maar in beide gevallen zijn wij het er niet voetstoots mee eens. Door dagelijks 32 pagina's "full colour" bladvulling te produceren zal de redactie het in ieder geval niet kunnen bewijzen. De eventuele kwaliteit gaat namelijk onherroepelijk lijden onder de kwantiteit.

Er zullen maar weinig mensen zo gek zijn zich op de SportwereldPro (of Sportwereld Pro, vooruit) te abonneren. Dagelijks is namelijk overkill, zoals het zo mooi heet. Te veel van het goede, zeiden wij vroeger. Of de krant het gaat redden op basis van de losse verkoop betwijfelen wij. Ach welnee, dat was gelogen: natuurlijk gaat die krant het niet redden op basis van de losse verkoop. Ach jee, wat naar nu.



07-04-2008 17.32 | Door: Stommeling Jones

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere