Auto? Waar auto?

Om een product of dienst te verkopen moet de producent of dienstverlener iemand zien te vinden die geïnteresseerd is inproduct of dienst en er nog geld voor wil betalen ook. Om dat te bereiken, dient men de aandacht van de potentiële klant te trekken en liefst even vast te houden. Dat kan op beschaafde en minder beschaafde wijze en naarmate de belangen groter worden (zoals dat zo mooi heet, je kunt ook gewoon zeggen dat het om grotere sommen gelds gaat) worden de manieren alras minder beschaafd.

Verkopers van advertenties zijn er ooit in geslaagd bedrijven wijs te maken dat het een goed idee zou zijn om internetgebruikers het bloed onder de nagels vandaan te treiteren door ze te bestoken met 'pop-ups', plotseling tevoorschijn schietende advertenties die je weg moet klikken om de webzijde te kunnen bekijken die je had willen zien. Toen iedereen de popups ging uitschakelen, kwam men met de 'pop-unders': als je de bezochte webzijde wegklikt, staat er nog een advertentie in beeld. Het zou mij verbazen als dat tot iets anders leidt dan bloedgolven bij de voormalige potentiële klant.

Een zeer probaat middel om in de open lucht iemands aandacht te trekken, is het wegslepen van zijn auto. In Californië, waar de dienst parkeerbeheer kennelijk geprivatiseerd is, is de concurrentie onder de sleepbedrijven nu zo moordend dat de auto's soms al weggesleept worden voordat ze geparkeerd staan. Zo uit de file naar de opslagloods, waar de auto tegen betaling moet worden teruggehaald. Die slepers hebben het grote voordeel dat hun dienst en hun manier van aandacht trekken hetzelfde zijn. En zelfs als de klant niet geïnteresseerd is, moet hij gewoon betalen.



31-07-2005 21.40 | Door: Arnold Kuijk

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere