Sponsorbelang

In de Duitse pers is gesuggereerd dat bij het wereldkampioenschap voetbal van 2006 toeschouwers met de verkeerde kleren aan buiten de deur gehouden zullen worden. Tiesjurts metnamen van andere bedrijven dan de officiële sponsoren, moeten bijvoorbeeld uit, anders kom je er niet in, dat was de strekking.

Sepp Blatter, de voorzitter van de FIFA heeft gezegd, dat iedereen gewoon mag aantrekken wat hij wil, zo lang men maar geen politieke boodschap uitdraagt. De Secretaris-Generaal van de FIFA, Urs Linsi zei daarentegen dat men korte metten gaat maken met het "hinderlaagadverteren", wat minder te maken heeft met reclame voor hinderlagen dan met reclame vanuit een hinderlaag.

Dit soort taal schept natuurlijk hoge verwachtingen. Bij de wedstrijden van Iran, Marokko of Algerije moeten alle mannen hun baarden laten afscheren, aangezien het hebben van een baard een politieke boodschap zou kunnen zijn, zoals we sinds Peter de Grote weten. Reclamebureaux sturen mensen met gekleurde aviertjes het stadion in, waar op het oog reclame voor een officiële sponsor op staat, doch die bij tactische verdeling (de uitverkoren toeschouwers krijgen een tientje voor de moeite) bij elk fluitsignaal omhoog gestoken worden en de naam van een concurrent spellen. Laat de FIFA maar eens bewijzen dat het geen toeval is, of strafbaar. De toeschouwers die hun adidassen moeten uittrekken omdat Nike de zaak sponsort en hun Pentax moeten inleveren ten faveure van Canon zullen trouwens wel knap kwaad worden. Misschien is het allemaal niet in strijd met de vrijheid van reclameuiting, maar de officiële sponsoren maken zich nu al niet geliefd. Daar verkoop je vast geen producten mee.



27-06-2005 13.41 | Door: Arnold Kuijk

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere