Toch nog verrassingen

Dankzij de moderne techniek kunnen we talloze problemen oplossen die zonder de moderne techniek niet eens bestaan zouden hebben. Toen je wielerwedstrijden alleen kon zien als je op de juiste tijd en de juiste pleklangs het parcours ging staan, waren ze een stuk spannender. De wielrenners wisten onderweg ook niet altijd precies hoe het ervoor stond, zodat er nog eens tijd was voor een grapje, of een komische overwinning. Hubert Hutsebaut won in 1972 de Vlaamse Elfstedenronde doordat zijn negen medekoplopers de verkeerde kant werden opgestuurd. Van die dingen.

Nu hebben alle profwielrenners "oortjes" in. Oortjes zijn kleine ontvangertjes met een luidsprekertje, zodat de drager op afstand geïnstrueerd kan worden. De ploegleider zit in de volgwagen het rechtstreekse televisieverslag te volgen, en kan dus vanaf het begin precies doorgeven wat er gebeurt. Verder heeft iedereen zo'n modern navigatiesysteem aan boord, dus gezellig de verkeerde kant oprijden is er niet meer bij. John de Mol wil dat voetballers ook van die oortjes krijgen, zodat ze zelf helemaal niet meer hoeven nadenken, en voetbal verwordt tot een levend schaakspel voor coaches (en als een voetballer te lang op de plee zit, hoeft de coach niet meer op de deur te bonken. Reuze praktisch.). Kortom: je hoeft niet meer naar sport te kijken, want het wordt allemaal bloedsaai en steriel.

Toen kwam zondag 10 oktober. Erik Dekker liet magistraal zien dat je nog steeds een wielerwedstrijd (Parijs-Tours in dit geval) kunt winnen door harder te fietsen dan de rest, oortjes of geen oortjes. Een interessant concept. De organisatie van de Brusselse marathon liet de koploper gezellig verdwalen, zodat hij uiteindelijk door een toeschouwer van de verkeerde kant (de loper kwam uit de verkeerde richting, bedoel ik) over de finish gesleept werd. Dan wordt sport kijken weer leuk. Terug naar het primitieve mensenwerk. Mijn dag kon helemaal niet meer stuk toen ik vervolgens op de website van de Rabobank, de sponsor van Erik Dekker, wilde gaan kijken hoe ze daar de overwinning vierden: ik kon er niet op, omdat ik de Microsoftbrowser niet gebruik. Dit stemde mij tot grote vreugde, want hieruit blijkt dat de Rabobank die wielerploeg sponsort uit ideële overwegingen en niet om klanten te werven. Als ze nou ook nog wat aan die oortjes doen, komt het toch nog goed.



11-10-2004 18.00 | Door: Arnold Kuijk

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere