Nuttig, zo'n advertentie

Waarom iemand op internet bij de zoekmachine Google de naam Verdonk zou willen intikken, moet iemand natuurlijk helemaal zelf weten. Dat de organisatie Unicef zo veel geld te veel heeft dat zij het zich kan veroorlovenbij diezelfde zoekmachine een advertentie op te geven, speciaal om minister Verdonk te pesten, wordt al kwalijker. Dat dit vervolgens uitgebreid in het nieuws komt, begint aan het absurde te grenzen en die grens is overschreden op het moment dat Google de advertentie vervolgens verwijdert, omdat die plotseling strijdig zou zijn met Google's beleid, of zoiets. Nu is het beleid van Google er vooral op gericht zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit de markt te trekken, zoals het zo mooi heet, waarbij men bijvoorbeeld volgaarne akkoord gaat met de Chinese censuur.

Of de Nederlandse censuur nu officieel ingegrepen heeft of niet, feit is dat de advertentie in quaestie inmiddels niet meer verschijnt. Wie nu "Verdonk" intikt, krijgt driemiljoenveertigduizend treffers, waarvan de eerste vijf regeringspagina’s over de geschifte minister met die achternaam zijn en de zesde afkomstig is van 'Verdonk aanhangwagens' ("Bouwt en verkoopt verschillende type aanhangwagens, opleggers en bouwwagens.") De associatie met veewagens ligt voor de hand, maar die zie ik er zo gauw niet tussen staan.

De Unicefadvertentie staat er dus niet meer. In de rechterkolom met 'Gesponsorde Koppelingen' staat nu een autohandelaar bovenaan: "Ook voor SUV's met verdonkerde ramen. Privacy glass nu v.a. € 499". Nummer twee roept: "Handel succesvol op de beurs: Dit jaar 53% rendement. Doe mee!" Bij nummer drie valt te lezen: "Wij hebben een goedkoop alternatief of oplossing voor u." En voordat u nu allemaal nare dingen gaat denken of dat zinnetje in het Duits gaat zitten vertalen: het gaat hier om een leningenboer. De koppelingen mogen dan gesponsord zijn, ze zijn vooral lukraak.

12-04-2006 12.46 | Door: Arnold Kuijk

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere