Waag je wagen
In de gemeente Maarssen heeft men problemen met het zogeheten sluipverkeer. Natuurlijk zijn het niet de sluipverkeersdeelnemers die de problemen hebben, maar deomwonenden van de sluiproute. De gemeente had een oplossing bedacht, die erop neerkwam dat er ergens een sleutelpaal geplaatst ging worden. Een sleutelpaal is een paal die je middenop de weg zet, zodat iedereen er tegenaan kan rijden. Degenen die aan de andere kant van de sleutelpaal moeten zijn, krijgen een sleutel, waarmee zij de paal tijdelijk kunnen verwijderen, om vervolgens door te rijden. Om die rotpaal weg te halen en terug te zetten, moet je dus twee keer je auto uit. Het systeem wordt merkwaardigerwijze niet met gejuich ontvangen.De gemeente Maarssen gaat nu opnieuw bekijken hoe het sluipverkeer aangepakt kan worden. Een eerste mogelijkheid is het aanbrengen van verkeersdrempels die zo ongelukkig gebouwd zijn dat het de automobilist onmogelijk gemaakt wordt ze niet te raken, zodat hij het voortaan wel uit zijn hoofd laat de weg in quaestie nog te berijden. Op verschillende plaatsen in de stad Utrecht experimenteert men daar stiekem mee en de resultaten zijn geweldig. Her en der liggen de afgevallen uitlaten op straat en kan men vloekende en tierende automobilisten waarnemen die zich voornemen de volgende keer dat ze de Utrechtse wethouder van verkeer voor de wielen krijgen eens heel stevig gas te geven. Mits het niet vlak voor zo'n verkeersdrempel is natuurlijk.
Een zeer effectief middel tegen sluipverkeer is de stadswacht met de bazooka. Men geve hem een lijstje met toegestane nummerborden, en auto's die op de desbetreffende weg niet thuishoren, worden er onverbiddelijk vanaf geschoten. Ook kan men besluiten er een klapconstructie neer te zetten, waarbij een paal of blok automatisch verzinkt als er een auto overheen moet, doch elke tweede auto met een rotklap lanceert.
05-05-2006 16.36 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.