Koffierijders
De Skoda heeft jarenlang bekend gestaan als een Oosteuropese roestbak, die als enige voordeel had dat hij erg goedkoop was. In de reclame probeert men nu dit imagoenigszins te veranderen. Wat heet. Men probeert zelfs te suggereren dat de Skoda een heel goede auto is en dat mensen die zo dom zijn geweest een Skoda aan te schaffen eigenlijk heel erg slim zijn en dat andere mensen dat weten. Nadeel daarbij is natuurlijk dat de Skodareclame wordt betaald door degenen die de Skoda willen verkopen, dus geheel objectief is het alleen daardoor al niet. Een ander punt is dat iemand die de moeite zou willen nemen eens na te gaan hoe veel van die reclamemakers zelf Skoda rijden er waarschijnlijk niet eentje zou kunnen vinden. Nou vooruit, eentje dan, maar daar houdt het dan wel mee op.'Volg de Skodarijder' is de leus. In het laatste spotje dat ik uit deze reeks zag (als ze je een malle leus willen verkopen in plaats van een product, maken ze er altijd een reeks van. Dat leren ze kennelijk in de eerste klas van de reclameschool), werd een Skodarijder aangehouden door een politieman. Het geheel was gemaakt in de trant van verkeersregelpropagandaprogramma's als 'Blik op de weg' en 'Wegmisbruikers', waarin mensen die eigenlijk nauwelijks iets misdaan hebben, wat dan ook nog makkelijk kon, voor het oog der camera vreselijk worden afgezeken.
In dit geval werd de automobilist echter gestopt omdat de agent van hem wilde weten of hij misschien een goed espressoapparaat kon aanbevelen. De gedachtensprong die de kijker hier moet maken is dat uit het feit dat de Skodarijder Skoda rijdt kan worden afgeleid dat hij werkelijk overal verstand van heeft. De kijker concludeert echter onmiddellijk dat de Skodarijder verstand heeft van koffiezetapparaten en daarom rondrijdt in een koffiemolen.
13-05-2006 20.18 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.