Moeten ze niet doen
Stel, u koopt weleens iets in een winkel. Kan gebeuren, want de meeste Nederlanders kopen nooit iets bij postorderbedrijven of via internet en je moet je spullen, voedsel endrank toch ergens vandaan halen. Stel, bij een winkel waar u regelmatig komt, is het uitverkoop. Zo raar is dat niet, want het mag dan volgens de verschillende media op gezag van de Nederlandse regering beter gaan met de economie, in de praktijk zet dat voor de gemiddelde winkelier nog geen zoden aan de dijk.Stel, bij eerder genoemde winkel heeft men op een aantal producten stickertjes aangebracht waarop duidelijk te lezen staat: "40% kassakorting." U loopt met zo'n product naar de kassa, maar doordat u uw leesbril niet op had, heeft u alleen het veel kleinere plakplaatje met de oorspronkelijke prijs gezien en u wilt die gepast betalen. De caissière kan u natuurlijk gewoon laten afrekenen en het verschil in eigen zak steken, maar de meesten zullen dat niet doen en u onder verwijzing naar de sticker vertellen dat u korting krijgt.
Als de caissière u echter met veel omhaal van woorden gaat vertellen dat u "recht heeft op een korting", dat u, mocht u van de korting gebruik maken, "nergens aan vast zit" en dat u er "geen contract voor hoeft te ondertekenen, of zo", gaat u waarschijnlijk automatisch denken dat er iets mis is en dat er wel een addertje onder het gras zal zitten. Een bedrijf (de KPN bijvoorbeeld) dat u met soortgelijke uitspraken belt om u te vertellen dat u recht heeft op een interessante korting op een bestaand abonnement, in plaats van die korting gewoon met het abonnementsgeld te verrekenen en bij de eerstvolgende acceptgiro een leuk foldertje met de heuglijke tijding mee te sturen, maakt zich dan ook meteen verdacht.
20-06-2006 12.51 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.