Reclamearbeidsethos
Waarom ze het doen, weten ze zelf waarschijnlijk het best en misschien wel als enigen, maar televisiereclamefilmpjesmakers schijnen elkaar en zichzelf ervan te hebben overtuigd dat de kijker het erg prettig vindt om productenaangeprezen te zien worden door luie, ongeïnteresseerde of nare mensen, om maar een paar dwarsstraten te noemen. Zo is er een dropreclame, vermoedelijk voor Venco, die gepaard gaat met de 'pay-off' (zo noemen ze in de reclame een minder geslaagde slagzin aan het eind van een slecht reclamefilmpje) "Nederlanders en Venco", of zoiets.In die serie filmpjes worden mensen te woord gestaan door personen die op een smerige en onbeschofte manier drop zitten te eten. Misschien is het humoristisch bedoeld, maar dat zie je er niet echt aan af. "Dat kunnen wij beter", dacht iemand die een reclame moest verzinnen voor de Kitkat 'pop choc' (pin me niet vast op de spelling). Deze reclame toont ons beelden van iemand die achter een loketje Kitkat 'pop chocs' zit te eten en bij elke pop choc het loket even sluit. Een 'pop choc' is duidelijk iets waar je slechts een paar seconden plezier van hebt. Vandaar ook de 'pay-off': "Nu nog vaker een kleine pauze". Zeg maar gerust een miniscule pauze. De vaste bewoners van Madurodam zouden kwaad worden over zo'n kleine pauze en dat wil wat zeggen.
Er zijn altijd van die hele domme mensen die precies proberen na te doen wat ze in de reclame zien. Laat ons hopen dat de werkgevers van de mensen achter de loketten het verwerpelijke popchocgedrag in de kiem weten te smoren, want ook zonder popchocs zijn er al genoeg gesloten loketten. "Have a break", zeggen ze bij Kitkat. Als ze daaraan toevoegen: "maar wel in je eigen tijd en anders donder je maar op", is er al veel gewonnen.
20-09-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.