De ballen
De staatsomroep wordt niet alleen bekostigd uit belastinggeld, wat natuurlijk al een schande is, maar ook uit reclameïnkomsten en nevenactiviteiten in allerlei soorten en maten. Bij de zucht naar reclamegelden spelen de kijkcijfers een belangrijke rol. Het aantal kijkers zegt niet alles, ook dedemografie is van belang. Dat laatste wil zeggen dat programma's die ontzettend veel kijkers uit de verkeerde doelgroep trekken, geschrapt worden.De overweging dat de staatsomroep niet eens zou mogen bestaan, daar de staat in een democratie geen propaganda zou mogen maken, is in de leiding van de staatsomroep misschien weleens opgekomen, doch die heeft men dan snel onderdrukt, bijvoorbeeld omdat men zijn eigen buitengewoon lucratieve baantje niet op de tocht wilde zetten en er bovendien steeds nieuwe overbodige functies moeten worden geschapen om voormalige kamerleden onderdak te verschaffen. De staatsomroep blijft dus nog wel even en als je je daar bij neerlegt, kun je alleen hopen dat men de programma's die net zo goed of beter door de commerciëlen gedaan kunnen worden voortaan aan de commerciëlen overlaat.
De een of andere staatsomroepshotemetoot heeft nu om hem moverende redenen besloten het spelletje Lingo van de buis te halen. Volkomen terecht natuurlijk, daar het geen enkel wetenschappelijk, journalistiek of anderszins informatief doel dient en met het grootste gemak kan worden ingepast tussen de belspelletjes waarmee de commerciëlen de geestelijk minvermogende kijker zo genadeloos weten te boeien. Tussen die spelletjes is Lingo zelfs de intellectuele vlag op de modderschuit. Wat zou er voor in de plaats komen? Het argument om het programma te schrappen schijnt te zijn, dat er te veel bejaarden en kleuters naar kijken. Het vervangende programma moet die doelgroepen niet boeien en alle anderen wel. Een staatsversie van 'Big Brother' ligt voor de hand, ware het niet dat daar helemaal niemand naar kijkt.
15-10-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.