TNT Post, de hondelulle van de week

StommelingJones
Als dienstverlenende bedrijven hun dienstverlening naar een lager niveau wensen te tillen, zijn wij daar nooit zo blij mee, vooral niet als de dienstverlening in quaestie toch al bedroevend is. Waar wij ook niet vrolijk van worden, zijn staatsbedrijven die geen staatsbedrijf meer zijn, waardoor ze hun taken ongestoord naar slechtste weten en kunnen kunnen (inderdaad, twee keer kunnen) uitvoeren, zonder dat er van hogerhand wordt ingegrepen. Wij zijn dus al een hele tijd niet erg blij met de PTT, die trouwens al een poosje niet eens meer PTT heet.

Onlangs kondigde dit bedrijf officieel aan dat u voortaan op maandag geen post meer bezorgd krijgt, alsof dat niet allang het geval was. Men wil het bezorgen van post hoogstwaarschijnlijk nog verder gaan verminderen, zodat u uiteindelijk, als u dan per se post wilt ontvangen, op woensdagochtend tussen negen en kwart over negen achteraan mag gaan staan in de rij voor een loket in het dichtstbijzijnde postkantoor, dat dan altijd nog op vijftig kilometer van uw huisadres gelegen is. Niet afgehaalde post wordt onherroepelijk verbrand en vervolgens als onherstelbaar geretouneerd aan de afzender. Anders kunnen ze bij de PTT die geen PTT meer heet wel aan de gang blijven, denken ze bij de PTT die geen PTT meer heet.

De PTT die geen PTT meer heet, heeft ons in de redactievilla een brief doen toekomen, vergezeld van een foldertje. Het foldertje is buitengewoon lullig, wat gezien de hoeveelheid lullige foldertjes die vooral staats-, semistaats- en voormalige staatsbedrijven ons doen toekomen, een hele prestatie mag heten. "Er is post!" staat erboven, in witte letters op een oranje achtergrond. Dat leidt op zich al tot bloedgolven, ten eerste omdat men niet eens de moeite genomen heeft de "brief" aan iemand te richten, doch vond dat "aan de bewoner(s) van" plus adres al heel mooi was en ten tweede omdat wij door het niet aflatende gezeik over het oranjegevoel een steeds grotere pleurishekel aan oranje krijgen, vooral als wij de indruk hebben dat men probeert het (bij ons dus niet aanwezige) oranjegevoel uit te buiten.

Unox met zijn akelige ijsmutsen is daar trouwens ook een voorbeeld van. Wij komen nooit meer op de Efteling sinds wij op de Winterefteling geconfronteerd werden met een Boze Wolf dien men zo'n kloteunoxmuts opgezet had en een kartonnen plakaat in de poot had gegeven met daarop de text "Koud hè?" Wij weten niet wie het gedaan had, of waarom en dat zal ons trouwens worst (hahahahahaha. Sorry) wezen ook. Het was overigens vrij warm voor de tijd van het jaar, maar dat is een heel ander verhaal.

Terug naar het foldertje. Op de oranje achtergrond staat ook nog een kroontje (bloedgolf nummer zoveel, het gaat niet goed met ons) en TNT post, dus zo zal de PTT dan nu wel heten. Verder staat er "Najaar 2006", hetgeen je doet vrezen dat je nog meer van die rotzooi gaat krijgen, alsof het geen lullig reclamefoldertje is, maar een lullig reclametijdschrift. Veel maakt dat niet uit.

De eerste kop is oranje op wit: "Vertrouwde post heeft een nieuwe naam:". "Vertrouwde post"? Geen idee wat dat is. Het vervolg is zwart op wit afgedrukt en luidt: "TPG Post heet voortaan TNT Post". Dus de PTT heette TPG en nu TNT. Boeiend. Wat interesseert ons dat? Ze moeten gewoon onopvallend doch betrouwbaar de post bezorgen en voor de rest zoeken ze het maar uit. Wij gaan hier niet het hele tweezijdig bedrukte aviertje bespreken, doch lichten er nog even een oranjeopwitte tussenkop uit: "Op-en-top Nederlands". Oranje op wit. Ziet u wel? Het uitmelken van het oranjegevoel. Rot een eind op, zeggen wij dan.

Behalve de geschiedenis van het bedrijf en de zinloze borstklopperij met betrekking tot het Nederlandse karakter van het bedrijf, is er ook nog een verhaal over ene Wilco de Vries, die ons verzekert dat hij ook in zijn nieuwe pak dezelfde postbode zal blijven (wat ons geen reet interesseert en waar wij geen barst van geloven, doch dit terzijde) en op de achterkant de geschiedenis van de naam, de uitleg dat "Alles oranje" wordt (maar het mag niet te veel kosten, dus voorlopig wordt er slechts "hier en daar iets oranje") en het stukje: 'Voor één keer verstuurt u voor niets'. Een belachelijke kop en men bedoelt dat wij een envelop krijgen waarmee wij gratis een briefje mogen versturen. Wie weleens post verstuurd heeft, heeft ook weleens iets voor niets verstuurd, wat in dat geval betekende dat het wel verstuurd is, maar nooit is aangekomen. Dat zal ook met deze opvallende oranje (getsie) enveloppen veelal het geval zijn, wat wij u brommen. Tot zo ver het foldertje.

De brief is zo mogelijk nog lulliger. Om te beginnen staan er een oranje kroontje en de letters TNT boven, terwijl er rechts een lelijke oranje rand langsheen loopt. Wij beginnen inmiddels al kotsneigingen te krijgen van al dat oranje. Verder is men te beroerd geweest om iets met mailmerge te doen, dus de brief is gericht "Aan de bewoners van dit adres", terwijl er helemaal geen adres in de brief staat, anders dan dat van de afzender (Prinses Beatrixlaan 23, 2595 AK 's-Gravenhage, Postbus 30250, 2500 GG 's-Gravenhage) en dat bedoelen ze niet.

Onze
			redactievilla
Foto: redactievilla. Hier wordt niet eens gewoond, hier wordt gewerkt.
Vervolgens is de brief gedateerd "'s-Gravenhage, 16 oktober 2006" en wij hebben hem pas op 18 oktober ontvangen, wat betekent dat het bedrijf niet eens in staat is om zijn eigen promotionele troep binnen vierentwintig uur van Den Haag naar onze redactievilla te krijgen. Geen beste beurt.

Hoe wij heten, weten ze ook niet, dus zijn wij de "Geachte lezer," waarbij de r een extra vlekje heeft meegekregen, waardoor het lijkt alsof er "Geachte lezer;" staat. Leest u even mee:

"TPG Post heet vanaf vandaag TNT Post. Een verschil van maar twee letters... Gaat u daar iets van merken? Het antwoord is: ja en nee."
De spanning is te snijden. Wat zullen wij ervan gaan merken? Wij hebben het niet meer. Gauw verder lezen:
"Ja, omdat het uiterlijk van uw vertrouwde postbedrijf flink gaat veranderen. De brievenbussen en bestelwagens krijgen de oranje kleur van TNT. En de postbode draagt voortaan de nieuwe TNT Post-kleding."
Nou, nou, het is me wat. Het is niet eens waar, want wij lezen wel degelijk kranten en wij zijn dus op de hoogte van het feit dat er leveringsproblemen zijn met de "nieuwe TNT Post-kleding", zodat de postbodes voortaan voorlopig voor joker lopen in gedeeltelijk "nieuwe TNT Post-kleding". Van ons mag de postbode de post ook bezorgen in zijn blote kont, zolang hij de post maar bezorgt en er niet zijn reet mee afveegt. Volgende zin:
"Nee, omdat uw post in vertrouwde handen blijft. Uw postbedrijf blijft op-en-top Nederlands. Ook in de toekomst kunt u rekenen op dezelfde, zorgvuldige dienstverlening als altijd."
Nou, daar zijn we dan mooi klaar mee. Maar er is meer:
"Inmiddels bezorgen wij de post in 8 andere Europese landen en dat doen we ook onder de naam TNT Post. De naam TNT is afkomstig van het internationale expressbedrijf dat in 1996 door ons is overgenomen. De nieuwe naam voegt iets belangrijks toe: de uitstraling van een wereldbedrijf."
Rot een eind op met je uitstraling. Het zal ons werkelijk een rotzorg zijn of TNT Post "de uitstraling van een wereldbedrijf" heeft of "de economische levensvatbaarheid van wortel in een konijnehok", zolang de post maar op tijd bezorgd wordt zonder dat er geld of goederen ontvreemd blijken te zijn. En we zijn er nog niet:
"Uiteraard blijft de zorg voor uw persoonlijke post de grootste uitdaging voor ons. Daarom willen we u verrassen met een presentje: de bijgaande envelop mag u gratis versturen."
"De zorg voor uw persoonlijke post" als "grootste uitdaging". Je zou toch zo langzamerhand mogen verwachten dat een postbedrijf dat al zo lang bestaat "de zorg voor uw persoonlijke post" geheel op routine doet en dan ook nog honderd procent foutloos. Zouden ze nou echt bedoelen dat het bij PTT-post en TPG Post een zootje was en dat ze voor TNT Post ook niet veel hoop hebben? Je zou haast denken van wel. In dat geval is het "presentje" ook niet veel waard. Je kunt het wel versturen, maar aankomen doet het niet. Het gaat trouwens om een spuuglelijke oranjewitte envelop met een in oranje, rood, wit, blauw en grijs uitgevoerde opgedrukte postzegel van negenendertig cent, waarbij je je afvraagt waar dat grijs voor nodig is en of ze nu echt denken dat wij voor negenendertig cent een gat in de lucht springen. Ze doen wel alsof:
"Wij wensen u én de ontvanger daar veel plezier mee. En ondertussen blijven we ons beste beentje voorzetten voor u. Nu en straks!"
Het is werkelijk fantastisch. Wij zijn diep onder de indruk, maar nou liegen we. Men sluit af met:
"Met vriendelijke groet,

Herna Verhagen
Commercieel directeur Koninklijke TNT Post BV"

Dat zal best. En als je denkt dat je alles gehad hebt, krijg je nog een PS ook:
"PS Bijgaand ontvangt u informatie over de veranderingen. En uw presentje natuurlijk!"
Opdat wij vooral niet vergeten dat wij een "presentje" gehad hebben. Ter waarde van maar liefst negenendertig cent. Het is waarlijk te veel. Wij zijn geheel overdonderd. Dit had TNT Post nu echt niet moeten doen. En omdat ze het toch gedaan hebben, alsmede en vooral vanwege de manier waarop, benoemen wij TNT Post bij dezen tot de Hondelulle van de week.

19-10-2006 04.35 | Door: Stommeling Jones

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere