Belgisch trekpaard
Een dikke man zit achter een soort van orgeltje en zingt in het Engels dat men hem iets moet terugbezorgen. "Bring back, o bring back", luidt de weinig originele text, maar wat hij nou precies terug wil hebben, zegt hijer niet bij. Tijdens zijn gekweel, op een melodie die wel iets weg heeft van het aloude 'My Bonnie Is Over The Ocean', maar dan in het trage tempo van een dronkelap die meer dan genoeg (en meer dan genoeg is te veel, dat weet iedereen) gehad heeft en ieder moment in een coma kan schieten, worden beelden vertoond van een Belgisch trekpaard.Het zijn geen beelden van een Belgisch trekpaard in de zin dat het Belgisch trekpaard in quaestie ze zelf heeft opgenomen, maar wel in die zin dat het Belgisch trekpaard er in voorkomt. Het Belgisch trekpaard loopt door de stad, eet iets, staat in de wasstraat en wordt op zijn neus gezoend door iemand in wien de kijker eerdergenoemde dikke dronkelap herkent. Het beest lijkt nogal op het logo van het biermerk Palm en dat is geen toeval, daar het hier een reclamefilmpje voor Palm betreft.
Wat beoogt het Belgische biermerk Palm in vredesnaam met deze reclame? "Weet je wat ik zie als ik gedronken heb? Allemaal beestjes", aldus de text van een bekend oud Nederlandstalig nummer. Bedoelt Palm dat je van hun bier overal Belgische trekpaarden gaat zien? Of ga je dankzij hun bier beter ruiken, waardoor je je Belgische trekpaard plotseling gaat laten wassen? Het is allemaal erg warrig en het ergste voor Palm is dat je van deze reclame zeker geen zin in dat bier krijgt, terwijl het eigenlijk best lekker bier is. Het zoveelste voorbeeld derhalve van een averechts werkende reclame. Misschien heeft het Belgische trekpaard deze reclame wel zelf verzonnen.
21-10-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.