Antireclame

Een reclamemaker hoort reclame te maken en daarmee het product of de dienst die zijn opdrachtgever wenst te verkopen, te verkopen. De reclamemaker kan dit op verscheidene manieren doen, waarvan de beste natuurlijk is, hetaangeprezene in niet te misverstane termen aan te prijzen zodat de potentiƫle koper niet alleen weet waar het over gaat, maar het nog wil hebben ook. Reclamemakers denken hier anders over.

In deze beroepsgroep heeft men elkander duidelijk wijsgemaakt dat het beroep van reclamemaker niet zozeer met botte verkoop, als wel met creativiteit te maken heeft en dat het er niet echt toe doet of er ook maar een boterham meer door verkocht wordt. Vooral als je reclamefilmpjes voor boterhammen maakt, heb je dan een probleem. Het heeft iets van de marktkoopman die in plaats van een lei of schoolbord waarop met duidelijke krijtletters staat "Bananen tweevijftig de kilo" (ik sla er maar een slag naar) zijn waren denkt aan te prijzen door middel van een schilderij van Vincent van Gogh, of erger nog, Picasso. Als het dan niet eens een schilderij van een tros bananen van tweevijftig de kilo is, gaat dat niet lukken.

Het resultaat van deze overdosis creativiteit is, dat reclamemakers er zelfs een beroep van gemaakt hebben. In de reclame kun je werkzaam zijn als "creatief". Dat creatief rijmt op kruimeldief zal wel toeval zijn, want gezien de gages die de creatieven berekenen, kun je ze allerminst kruimeldieven noemen. De creativiteit van de creatieven is echter beperkt, met als gevolg dat ze onder het motto 'beter gejat dan, euh ...' weinig efficiƫnt bezig zijn. Vooral op televisie resulteert dat in een absurd universum, waarin elk moment alles kan gebeuren en waarin de creatief misschien niet, doch de kijker wel hopeloos verdwaalt. Monty Python, maar dan zonder de humor, zeg maar.



04-11-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere