Complottheorie
Na de afgelopen week zou je het haast vreemd gaan vinden als er een dag voorbijging zonder dat er twee treinen op elkaar botsten. Vanmiddag meldde de webzijde van de De Telegraaf dat het treinverkeer van en naar Hilversum stilgelegd was en dan denk je hetmet je recent vernieuwde kennis van de wereld in het algemeen en de wereld van de geprivatiseerde spoorwegen in het bijzonder wel te weten: "Het is weer zo ver". Verrassenderwijs bleek het echter niet zo ver te zijn. De beide treinen zijn alleen maar bijna met elkaar in botsing gekomen."Bijna raak is helemaal mis", leerden wij vroeger. De spoorwegpolitie zou gaan onderzoeken wat er precies gebeurd was, maar er was niets gebeurd, daar de treinen elkaar niet geraakt hebben. "Bijna raak telt alleen bij handgranaten en jeu de boules", zeg ik weleens en dat is dan mijn vertaling van het Amerikaanse "Close only counts in horseshoes and hand grenades", dat hetzelfde betekent, namelijk dat bijna raak helemaal mis is. En dat wist u al.
De vraag is nu, hoe lang het duurt voor de toestand op het spoor zodanig verslechterd is dat we in de bulletins met verkeersinformatie niet alleen te horen krijgen hoeveel kilometer file er op de autowegen staat, maar ook welke treinen er dit keer gebotst zijn. "De dagelijkse botsingen hebben zich weer voorgedaan. De NS zetten (niet zeuren. Spoorwegen is nu eenmaal meervoud) bussen in. De bussen staan in de dagelijkse files". Voor de NS zou dit helemaal niet slecht uitkomen, daar de treinreizigers op die manier de trein uit gejaagd worden en de NS helemaal geen behoefte heeft aan treinreizigers. Op passagierstreinen valt veel minder winst te maken dan op goederenvervoer. Weliswaar heb ik dat ook maar van horen zeggen, maar het zou zo maar kunnen kloppen.
26-11-2006 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.