Harde klapper
Als je dan per se een staatsomroep wilt, zorg je als staat natuurlijk dat de staatsomroep zich op de een of andere manier van de commerciëlen onderscheidt en het eerste wat voor de hand ligt, is danom de staatsomroep te betalen uit de algemene middelen en de staatsomroep alleen programma's te laten maken die de commerciëlen niet net zo goed of beter kunnen. Dure goede programma's dus.Bij de staatspropagandazender heeft men deze gedachtegang helaas niet meegekregen en dat is vermoedelijk het gevolg van het feit dat er door de overheid nooit fatsoenlijk over de propaganda is nagedacht en al helemaal niet over de programma's die de propaganda moeten omlijsten. Het wekelijkse interview met de ministerpresident, het kamervragenuurtje en de kersttoespraak van de koningin zijn daarbij wel als propaganda bedoeld, maar schieten hun doel voorbij en keren slechts als een boemerang terug naar de afzender.
Een programma over een middelmatig pianist met flaporen die veertig jaar getrouwd is met een minimaal even middelmatig begaafd huisvrouwtje en niet meer gepresteerd heeft dan zich met haar even fanatiek voort te planten als zijn schoonfamilie zou bij de commerciëlen vermoedelijk niet eens gemaakt worden. Daar hebben ze zo langzamerhand wel door dat het publiek ondanks, of dankzij, 'Big Brother', 'Idols' en 'De gouden kooi' niet alles zomaar meer slikt. Het scheelt wel dat genoemde flapoor getrouwd is met de zus van de koningin, maar echt interessant wil het toch niet worden. Het had overigens nog erger gekund. De staatsomroep had ook kunnen besluiten een ijsdansprogramma te verzinnen maar dan niet met gewone bekende Nederlanders, doch met politici. Als ze ijsdansen echter vervangen door ijshockey en de desbetreffende politici geen helmen dragen, maar wel hebben geleerd hoe ze elkaar een hengst voor de harses moeten geven, wordt het trouwens wel leuk.
09-01-2007 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.