Brokkenpiloten in de bocht
Op het vliegveld van Beek, dat men overdreven 'Maastricht Aachen Airport' noemt, heeft men last van vliegtuigen. Op zich zou je denken dat men zou zeggen "hoe meer vliegtuigen, hoe meervreugd", maar neen. Het gaat niet eens om landende vliegtuigen, doch om vliegende. Het is niet het grondpersoneel dat eerdergenoemde last ervaart, maar de luchtverkeersleiding. Het betreft hier namelijk ongeleid luchtverkeer dat zich tussen het vanuit Beek, Maastricht, of, als ze het helemaal uitbesteed hebben, een callcenter in New Delhi geleide verkeer begeeft en er soms zelfs tegenaan dreigt te vliegen."Levert dat nou gevaarlijke situaties op?", vroeg de interviewer. "Als er andere vliegtuigen in de buurt zouden zijn, zou je kunnen zeggen dat het gevaarlijk was", probeerde de geïnterviewde. Uit hoofde van zijn functie, die mij even ontschoten is, kon hij bezwaarlijk zeggen dat piloten en passagiers die nog van Maastricht Aachen Airport op denken te stijgen of er zouden willen landen ernstig rekening zouden moeten houden met een rotklap en de overtreffende trap van de bijnadoodervaring, de geheeldoodervaring.
De vliegtuigen waar het om gaat, zijn overwegend afkomstig van of onderweg naar het vliegveld Luik, dat door dezelfde prijsvechters die het vliegveld van Charleroi "Brussels South" noemen vast wel als "Brussels East" wordt aangeduid. De geïnterviewde sprak van een probleem in de coördinatie dat langzamerhand structureel geworden was, maar wilde er niemand de schuld van geven en hij dacht dat het wel opgelost zou kunnen worden door er uitgebreid over te praten. Men kan beter de piloten die op Luik vliegen leren kortere bochtjes te draaien. Als dat niet snel gebeurt, gebeuren er ongelukken. Men zou ook kunnen overwegen om rond Vliegveld Maastricht Aachen Beek Airport een batterij luchtdoelgeschut te plaatsen, maar het schijnt juist de bedoeling te zijn dat er geen dooien vallen.
17-04-2007 22.30 | Door: Arnold Kuijk
Reacties
Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.