Djogle: onduidelijkheid troef

Djogle is nog steeds een veelgezochte term.In de afgelopen weken leek het er even op dat de belangstelling vooral uit België afkomstig was, maar dat zal toeval geweest zijn: veel zoekers zitten gewoon in Nederland. Wij weten nog steeds niet wat Djogle is, behalve dan dat het iets is waar je fanatiek fan van kunt zijn.

Uit de reacties bij het stukje 'Djogle, de hondelulle van de week' blijkt dat er mensen zijn die Djogle heel erg proberen te promoten, wat op zich natuurlijk helemaal niet erg is, maar wel te denken geeft. Is Djogle een bedrijfsmodel, een verdienmodel, een piramidespel, oplichting, de beste uitvinding sinds de schoenveter of een religie? Zolang we niet weten wat het is, houden we alle mogelijkheden open, maar we sluiten ons wel aan bij de volgende noot van uw en onze captain (en echt niet alleen omdat we daartoe contractueel verplicht zijn. Heus niet.):

"NOOT VAN UW CAPTAIN: Mensen die het woord lul niet kunnen spellen, nemen wij om te beginnen al nooit zo serieus. Verder is de volgende zinsnede deze respondent kennelijk ontgaan: ““Geselecteerd uit de bedrijvendatabase van Nederland”. Ha. Zoals gezegd: het desbetreffende bedrijf bestaat al meer dan vijf jaar niet meer. Bedrijvendatabase? Mehoela.“.

Als Djogle echt een ‘bedrijvendatabase’ is, is het een waardeloze ‘bedrijvendatabase’. EINDE NOOT
"
Op verzoek van uw en onze captain zijn wij eens op NUjij.nl wezen kijken, om te zien of Djogle daar al eens aan de orde was geweest en verdomd, het was zo. Maar liefst drie keer en alle drie keer minder dan een week geleden, door een gebruiker die zich Djogle noemt. Als dat geen spam is, vragen wij ons af, wat er dan nog wel spam is:

Djogle op NUjij.nl

Via gebruiker Djogle kwamen wij terecht op www.gezondgeld.com, alwaar ook weer een vage reclame voor Djogle te vinden was. Ook wordt in het nujijprofiel van gebruiker Djogle de naam David Dijkstra genoemd, wat natuurlijk niet garandeert dat gebruiker Djogle ook David Dijkstra is, al was het maar omdat ook de namen Branson en Donald Trump genoemd worden, die gebruiker Djogle met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet is.

Wij hebben het filmpje waarnaar gebruiker Djogle verwijst eens bekeken en we hebben ons rot gelachen. Die kans willen wij u niet ontnemen, dus gaat uw gang. Wij wachten wel even.

Op de webzijde www.gezondgeld.com staat nu eens duidelijk wat Djogle is, of in ieder geval op www.gezondgeld.com voorgeeft te zijn:

"Djogle International BV

Affiliate Marketing Network is een trend die een grote toekomst tegemoet gaat met verbazingwekkende resultaten! Over de gehele wereld maken miljoenen mensen, zoals u en ik, iedere dag met veel plezier gebruik van het internetverkeer.
Hebt u er wel eens over nagedacht hoeveel geld er verdiend wordt met internet reclame? Door alleen maar websites te bezoeken en advertenties te bekijken wordt er al geld aan ons verdient. Waarom zouden u en ik ook niet op een soortgelijke manier geld verdienen met werkzaamheden die helemaal niet zo verschillen met wat we dagelijks onbewust doen?
"
Hm. Sorry. Dat was nog niet zo duidelijk. Volgende alinea misschien? Komt ie:
"Wat betekent dit concreet?

De traditionele manier van verkoop is een product in stappen van fabrikant via detailhandel naar eindgebruiker brengen. Elke schakel zoals adverteerder, groothandel, winkeliers enzovoort, haalt winst uit het product. Mede dankzij de moderne doorlinksystemen worden deze schakels steeds meer overbodig. De stappen zijn vereenvoudigd en de bedragen die aan deze schakels worden besteed gaan nu direct naar de affiliate (uitgever/webmaster) in het doorlinknetwerk.
"
Nu hadden wij toch uit de commentaren bij 'Djogle, de hondelulle van de week' begrepen dat Djogle een soort zoekmachine was. Iemand die zijn commentaar ondertekent met "Erik Pot, Djogle International" zegt bijvoorbeeld:
"Maar juist de kwaliteit en service die wij als zoekmachine hebben getuigen juist van een andere werkwijze."
Gaat gezondgeld.com dat dan in de volgende alinea uitleggen? Eens zien:
"Affiliate marketing is efficient, omdat het de mogelijkheid geeft te adverteren op basis van het "No cure no pay"-principe - en biedt zakelijk tevens ook onbeperkte mogelijkheden! Djogle International biedt affiliates de mogelijkheid om advertentie inkomsten te genereren en/of te optimaliseren. Als partner van Djogle Int. kunt u van een groot aantal voordelen gebruik maken. Onze combinatie van innovatie, betrouwbaarheid en klantgerichte ontwikkeling zorgen dat onze technologie is gericht op het maximaliseren van het rendement op uw affiliate programma."
Niet dus. Volgt nog de pay-off:
" Kortom, u kunt kapitaliseren op deze trend!"
En dat was het dan. Niet heel erg duidelijk, alles bij elkaar. Van de voorpagina van gezondgeld.com worden we ook niet veel wijzer, want daar staat niet veel meer dan een goudenbergenbelovend youtubefilmpje dat weer verwijst naar gezondgeld.com, dus dat schiet ook niet op.

De rubriek Vacatures bevat onder andere de volgende zinsneden (Alle spelfouten in de citaten zijn geknipt en geplakt en derhalve voor rekening van www.gezondgeld.com, doch dit terzijde): "[...] Wij creëeren vacatures voor mensen d.m.v. een membership. [...] In verband met de sterk groeiende populariteit van onze merken, zijn we continu op zoek naar nieuwe talenten. [...] Geen vooropleiding nodig. [...] Deze vacature is niet leeftijd gebonden." U snapt natuurlijk wel dat Stommeling Jones al staat te trappelen om aan de slag te gaan. Dat is doorgaans geen goed teken. Welke banen hebben ze trouwens te vergeven? Welnu:

"Verkopers / Agenten
Data- Entry Agent(e)
Promotie van Djogle International
"
Stommeling Jones heeft geluk: de site bevat de rubriek Starten, waar te lezen valt:
"Je kunt natuurlijk ook direct aan de slag. Klik op onderstaande foto, vul het formulier in en je bent direct in onze database opgenomen en zal dan ook direct beginnen met werken.

Indien u nog vragen heeft ga dan naar contact en stel hier uw vraag. Wij zullen uw vraag binnen 24 uur beantwoorden."

We hebben Stommeling Jones vervolgens toch maar tegengehouden. De foto is gelinkt naar een php-scriptje dat "join.php" heet en voor je het weet legt die sukkel zich ergens op vast, zodat het hem geld gaat kosten in plaats van opleveren. Wij hebben zelf wel even gekeken en het eerste wat opviel was dat je het desbetreffende formulier alleen mag invullen als je onmiddellijk €159,00 (honderdnegenenvijftig euro) kunt betalen:
Volgens de informatie in de kolom naast het formulier krijg je voor die honderdnegenenvijftig uiri nog iets terug ook, dus dat is dan mooi meegenomen, alleen is de vraag of dat wat je terugkrijgt ook werkelijk honderdnegenenvijftig euri waard is.

De laatste keer dat wij op een informatiebijeenkomst waren van iets dat ons gouden bergen beloofde, bleek het een piramidespel te zijn, waar wij niet zijn ingestapt, maar waarmee wij wel een zekere overeenkomst met www.gezondgeld.com menen te ontwaren. Als mensen voor wie je eventueel zou willen gaan werken je kapitalen beloven voor werk dat zo simpel is dat iedereen het zonder vooropleiding kan en dat het ook kan worden uitgevoerd door dementerende bejaarden, moet je ontzettend oppassen, is onze ervaring. Als je dan ook nog eerst moet betalen, gaan bij ons alle alarmbellen rinkelen. Misschien ten onrechte, maar toch.

Mocht Djogle toch zuiver op de graat zijn, dan heeft Djogle een verrot beroerde manier van zich presenteren, zullen we maar zeggen.

En dan nu nog even terugkomen op eerdergenoemde David Dijkstra: bij het zoeken kwamen we terecht bij “VEMMA” Mogelijk het sterkste antioxidant ter wereld, vanwaar wij nog even doorgeklikt hebben naar Vemma.com. "Maar waarom in godesnaam", zult u vragen. Omdat "vemma" ons bekend voorkwam, daarom. Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar de enthousiaste Djoglespemmer die zich Happy Djogle Agent noemt, bedient zich van een gmailadres dat begint met "vemma", dus zodoende. Wij weten niet of Happy Djogle Agent David Dijkstra is en ook niet of de David Dijkstra van Vemma dezelfde is als die van nujijgebruiker Djogle. Wel vonden we bij de Vereniging tegen de Kwakzalverij nog een leuk stukje ('Wonderfruit mangistan of mangosteen') waarin het 'wonderdrankje' VEMMA genoemd wordt, maar dat is een heel ander verhaal.

A propos Happy Djogle Agent nog even het volgende: zo happy lijkt hij ons eigenlijk niet. Een beetje een chagrijn is het. Het stukje waar het voor onze webzijde wat Djogle betreft allemaal mee begonnen is, is, zoals u weet, 'Djogle, de hondelulle van de week', van 28 februari 2008. Op 8 maart 2008 heeft uw en onze captain daar persoonlijk, als "Tweede toevoeging", de reactie van Erik Pot aan toegevoegd en daarmee was voor hem de kous af. Vervolgens is er echter een discussie over Djogle ontstaan, waaraan Happy Djogle Agent zich ergert. Kan gebeuren. Inmiddels is hij echter in het stadium verzeild geraakt waarin hij meent zijn gelijk te moeten halen middels dreigende taal en onze trouwe lezers weten allebei: daar houdt uw en onze captain niet van. Vandaar dat hij ons verzocht heeft de dreigende taal in quaestie hier even te herhalen, opdat duidelijk is waar we het over hebben:

"I rest my case, deze opmerking zegt genoeg over wat voor soort hier probeert om bedrijven in een zwart daglicht te zetten. Dank u, geeft gelijk weer hoe serieus mensen deze site moeten nemen. Doe ook even onderzoek over bijv. internetoplichting.nl hoe deze is veroordeeld tot het betalen van een flinke boete wegens het plaatsen van onterechte beschuldigingen door derden op hun site, u kunt weleens het risico lopen om hetzelfde te ondergaan."
Tevens hebben wij in opdracht van uw en onze captain en in samenwerking met onze juridisch specialist even de reacties bij het gewraakte stukje doorgekeken en wij zijn tot de slotsom gekomen dat die alles bij elkaar een heel evenwichtig beeld opleveren, met dien verstande dat er meer fans van Djogle aan het woord komen dan mensen die Djogle in een kwaad daglicht willen stellen, zoals de uitdrukking luidt en dat het met dat kwade daglicht nog reuze meevalt ook. Uw en onze captain laat overigens weten dat het hem "feitelijk geen reet" kan schelen of Djogle nu oplichting, een piramidespel of de enige manier om snel rijk te worden is:
"Hondelulle blijven het. Welke zichzelf respecterende bedrijvendatabank stuurt er nou godverdomme een emailtje aan een bedrijf dat al meer dan vijf jaar niet meer bestaat? Rot een eind op."
En dat dan nog geheel afgezien van het feit dat het er inmiddels op lijkt dat Djogle nu toch weer geen bedrijvendatabank is.



17-03-2009 13.21 | Door: De Grote Vrager

Reacties

Het reactieveld bij dit onderwerp is gesloten. Mocht u nog iets aan de discussie toe te voegen hebben, dan kunt u reageren via reacties@opinieleiders.nl of op het Opinieleidersforum.



Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere