Total loss, technisch of commercieel?

Total loss is total loss, dachten wij altijd. Tot vanmiddag, want toen waren we bij de garage alwaar men een van onze redactievoertuigen voorzien had van een gereviseerde startmotor. Om misverstanden te voorkomen: een kapotte startmotor valt onder geen enkele definitie van total loss. Maar je komt er niet ver mee.

Bij de garage hoorden wij iemand onderscheid maken tussen een “technisch total loss” en een “commercieel total loss”. Onze eerste gedachte was: “Een technisch total loss betekent dan natuurlijk dat de wagen niet meer te repareren is en een commercieel total loss dat je hem niet meer kunt verkopen.” Toen wij weer op de redactie waren, zijn wij even gaan koekelen en met [total loss] kwamen we bij de wikipedia terecht, die onder andere het volgende zei:

Vormen van total loss

  • Een voertuig is technisch total loss als het niet meer te herstellen is.
  • Van economisch total loss is sprake als de herstelkosten van het voertuig meer dan 2/3 van de waarde van het voertuig voor het ongeval bedragen.
  • Tot slot bestaat er constructive total loss: de kosten van reparatie bedragen dan meer dan 75% van de verzekerde waarde.

De zoekactie [“commercieel total loss”] leverde dit op:

2 jaar geleden: Renault Twingo GT 100pk, 11 maand oud, 3 airbags uitgesprongen, neus ingedrukt + lichten = commercieel total loss… En 2 weken erna reed de broer van de niet zo goed sprekende vrachtwagenchauffeur er al weer mee rond in herstelde staat.

Die wagen was dus duidelijk nog herstelbaar. Er staat niet wat de reparaties moesten kosten, maar het lijkt ons sterk dat dat meer dan 2/3 van de dagwaarde geweest zal zijn.

De ANWB zegt het als volgt:

Technisch total loss (komt niet vaak voor):
wanneer er geen technische mogelijkheid is om de auto te herstellen, vaak na brand- of waterschade.

Economisch total loss:
wanneer het financieel niet meer verantwoord is om de schade te herstellen. Dit is het geval als de reparatiekosten hoger zijn dan het verschil in waarde direct vóór het ongeval en direct ná het ongeval.

Voorbeeld

Bij hogere reparatiekosten dan € 3.500,- loont het niet om de auto te repareren; de auto is dan economisch total loss. In dit soort gevallen krijgt u vaak de dagwaarde uitgekeerd (u moet afstand doen van uw auto). Ook is het mogelijk om het verschil tussen dag- en restwaarde uit te laten keren en de auto wel of niet te laten repareren (u blijft in het bezit van uw auto). Let wel op dat de auto nog geschikt is voor veilig gebruik in het verkeer. Weten wat er in uw geval mogelijk is? Kijk in de polisvoorwaarden van uw autoverzekering voor meer informatie.

À propos ANWB: wij zijn lid van de Wegenwacht, wat ons de afgelopen tien dagen twee keer goed van pas kwam. En dan kunnen die eikels van Ditzo wel zeggen dat het beter is om per keer voor je pechhulp te betalen, maar wij zijn zo vrij daar geen barst van te geloven, al was het maar omdat die eikels van Ditzo er in hun buitengewoon onsympathieke reclame niet bij vertellen dat je dan per keer wel meteen de hoofdprijs betaalt en dat hun aanbieding alleen geldig is als je je auto all-risk verzekert bij Ditzo. Een probaat middel om je auto total loss te krijgen is overigens te gaan rondrijden met allerlei idiote uitzichtbelemmerende dingen op je stuur, zoals dobbelstenen, kerstbomen en engeltjes, maar dat is een heel ander verhaal.

13-12-2010 19.07 | Door: Stommeling Jones | Categorie: Automobilisme

Reactieveld gesloten.


Opinieleiders.nl © 1999 - 2019 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere
WordPress 4.7.18 RSS-feed/RSS-feed reacties