Amsterdam, die grote stad, wordt ook officieel een woonerf

Wij herinneren ons van vroeger een liedje dat begon met “Amsterdam, die grote stad, is gebouwd op palen en als die stad eens ommeviel, wie zou dat betalen?” Of woorden van gelijke strekking. Nu zijn wij wel eens in het buitenland geweest en daar hebben ze echte steden. Wat betreft inwonertal zou Nederland als geheel nog niet eens de grootste stad ter wereld zijn en zoveel groter dan Moskou en voorsteden is Nederland niet eens. Om dan de Noordelijke Havenwijk (die zo heet omdat ze er vroeger een haven gehad schijnen te hebben) een “grote stad” te noemen is een beetje een gotspe. Je kunt je zelfs afvragen of het wel een stad is.

De laatste keer dat wij er waren, viel ons op dat het bepaaldelijk geen grootstedelijke allure heeft, en de term ‘kutdorp’ is dan ook zeker van toepassing. Wij zeiden na die laatste keer onder andere:

Onze conclusie: Amsterdam, centrum of niet, is niet alleen geen toeristisch gebied, maar ze willen er ook helemaal geen toeristen hebben.

Inmiddels is gebleken dat we gelijk hadden. Waar wereldsteden moeite doen om toeristen te trekken, bijvoorbeeld door de doorstroming van het verkeer te verbeteren, haalt Amsterdam alles uit de kast om de toeristen weg te jagen of niet eens op het idee te komen naar Amsterdam te gaan, bijvoorbeeld door de doorstroming van het verkeer te verslechteren, om niet te zeggen onmogelijk te maken.

Wij hebben namelijk vernomen dat er plannen zijn om voortaan in heel Amsterdam de maximumsnelheid te bepalen op dertig kilometer per uur. Op zich is dat nog tot daaraan toe, omdat je sowieso die dertig kilometer per uur nergens haalt, maar het gaat om de mentaliteit die erachter zit. De mentaliteit van het woonerf. Een woonerf is er niet voor volwassen, maar voor kinderen, per slot van rekening. In plaats van kinderen te leren dat je beter niet op straat kunt gaan lopen ballen als er sprake is van voortrazend verkeer, verbied je het verkeer om voort te razen. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat kinderen die worden grootgebracht op of aan een woonerf eerder onder een auto lopen dan kinderen die wel hebben leren uitkijken, maar dat is heel ander verhaal.

Het pas trouwens wel in de Staphorstelijke mentaliteit van de moderne Amsterdamse bestuurder: de toeristische trekpleister nummer één is de hasj, dus gaan de koffieshops dicht, nummer twee waren de hoeren en dan met name die op de Wallen, dus die gaan ook weg en dan moeten de toeristen zich toch niet snel kunnen verplaatsen tussen die paar suffe musea die er dan nog het bekijken waard zouden kunnen zijn. Als ze niet gesloten waren wegens te dure verbouwing.

Zouden ze in Amsterdam niet weten wat er met New Orleans gebeurde toen Storyville gesloten werd? Nou, in Chicago waren ze daar reuze blij mee, dat staat vast. Wij zijn dan ook reuze benieuwd waarheen het amusement en het toerisme zich nu gaat verplaatsen, hoewel we wel moeten zeggen dat het nooit om zo erg veel mensen kan gaan. De overgang van veel te duur kutdorp naar officieel woonerf is per slot van rekening vrij klein.

21-10-2009 18.11 | Door: Cpt. Iglo | Categorie: Automobilisme, Bezopen, Gemeentepolitiek, Toerisme

Er zijn 5 reacties op “Amsterdam, die grote stad, wordt ook officieel een woonerf”

  1. Youri Carma says:

    Toen ze zelf nog studeerden en nog geen kinderen hadden scheurden ze met hun door pa & ma betaalde Subaru’s met veel te grote snelheid bezopen door de grote stad. Lallende struinden deze wonnabee yuppen s’nachts door de “City that never Sleeps.”

    Toen deze hypocrieten zelf echte volwassen yuppen waren geworden met minstens drie koters, want anders tel je echt niet mee, de Subaru ingeruild voor een volwassen PC Hooft tractor want die heeft immers ook 4-wheel drive
    , eisen ze van de gemeente dat Amsterdam omgetoverd word in een waar Amsterdam Disney Park Forever land waar je op iedere straathoek wel een klein koter festival is en een ijscoman om de verwende koters stil te houden.

    En o zo hypocriet vuil kijken deze yuppen hoofden mij na als ik met mijn getunede Golf GTI langs kom blazen ze konden mij wel vermoorden. Of misschien was het de stikker voorop mijn bumper “Geen afstand Geen Kinderen aan boord”

    Let op hoe straks de stad weer gaat veranderen als deze hyperactieve spruiten hun rijbewijs gehaald hebben. Leve Amsterdam het Carter paradijs.

  2. […] Voorziener vraagt zich af: ‘Kassa?‘ Dat zou zo maar kunnen. Niet alleen in ons minst favoriete dorp maakt men er van gemeentewege een gewoonte van om fietsen die niet in de rekken te staan te stelen. […]

  3. […] is De Voorziener (geen familie van De Grote Vrager) opgevallen dat er in de Biesboschstraat in dat kutdorp een bord staat dat allang weg had moeten zijn. Het is niet voor het eerst dat het De Voorziener […]

  4. […] zich in het stuk wreekt, is dat de De Telegraaf niet meer is dan de dorpskrant van ons minst favoriete dorp en dat de voordelen van de Thalys, indien aanwezig, worden afgemeten aan de Amsterdammers, en dan […]

  5. […] van die van Dam ook voorbij zien komen en het is dat de samenstelling van de gemeenteraad in ons minst favoriete kutdorp ons niet interesseert en wij er dus geen aandacht aan besteed hebben, maar anders waren wij door […]


Opinieleiders.nl © 1999 - 2019 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere
WordPress 4.7.18 RSS-feed/RSS-feed reacties