Thalys naar Parijs volslagen onzinnig

De papieren de De Telegraaf, dien wij gaan opzeggen omdat we hem slechts lazen om te weten wat er leeft onder de vijand en zo langzamerhand de propaganda voor het ‘koninklijk’ huis spuugzat zijn, waarbij er bovendien veel te vaak berichten over ‘artiesten’ op de voorpagina staan, maar laat ons niet afdwalen, heeft vandaag een stuk over de Thalys. Als we dat stuk moeten geloven, is het allemaal reuze prachtig, maar wij geloven dat stuk niet en het enige dat wij echt moeten is doodgaan, wat wij voorlopig nog niet van plan zijn, doch dit terzijde.

Wat zich in het stuk wreekt, is dat de De Telegraaf niet meer is dan de dorpskrant van ons minst favoriete dorp en dat de voordelen van de Thalys, indien aanwezig, worden afgemeten aan de Amsterdammers, en dan ook nog de Amsterdammers die vlakbij het station wonen. Het belangrijkste voordeel zou tijdwinst moeten zijn, maar die tijdwinst is er alleen voor mensen die toch al met de trein gingen. Voor de automobilist valt het wat dat betreft namelijk vies tegen. Immers, de automobilist is gewend om voor zijn eigen deur in zijn eigen auto te stappen, naar Parijs te rijden en daar voor de deur van zijn plaatselijke maƮtresse (of om de hoek, als hij niet wil opvallen) te parkeren, waardoor de bij te tellen tijd beperkt blijft tot een paar minuten.

De treinreiziger moet eerst een kaartje kopen en zelfs als dat via internet kan, kost dat toch eventjes tijd, die je wel moet meerekenen. Bovendien zal de treinreiziger zich eerst naar het station moeten begeven, wat zeker niet via internet kan en wat al extra reistijd oplevert, al was het maar omdat je gek bent als je in Amsterdam probeert met de auto naar het station te gaan, want met de Amsterdamse parkeertarieven kun je veel goedkoper ineens doorrijden naar Parijs en dan hou je nog geld over ook. Je fiets kun je misschien nog voor een redelijk tarief in de fietsenstalling kwijt, dat weten wij niet, maar ook dat kost dan weer extra tijd. En geld. Maar vooral tijd.

Eenmaal op het station aangekomen, moet men nog naar het perron, wat ongetwijfeld een wandeling van een paar minuten oplevert. Als de reiziger vervolgens in Parijs aangekomen is, kan hij zich wel voor zijn kop slaan, omdat hij plotseling tot de ontdekking komt dat hij ter plekke geen vervoer heeft, daar zijn fiets of auto nog in Amsterdam staat. Dat gaat hem dus geld kosten, of tijd. En dan hebben we het alleen nog maar over de reiziger die in Amsterdam woont en vanuit Amsterdam wil reizen. Mutatis mutandis geldt voor de Rotterdammer hetzelfde, hoewel we de Rotterdamse parkeertarieven even niet in ons hoofd hebben zitten.

Voor de reiziger die niet in Amsterdam of Rotterdam woont, loont het al helemaal niet om met de Thalys te gaan, daar genoemde reiziger na de perikelen om op het station en in de trein naar Amsterdam of Rotterdam te komen, ook nog eens een keer moet overstappen. Daar gaat je eventuele tijdwinst. En de NS kennende: daar gaat je Thalys, dus dat betekent wachten op de volgende. Het komt er dus op neer dat wie dan per se naar Parijs wil (dus waarschijnlijk alleen Youp van ‘t Hek) het best gewoon de auto kan pakken. De enige voor wie zulks niet geldt, is degene die naar Parijs gaat om zich te bezatten en strontlazerus terug te komen, maar die heeft toch geen haast en kan net zo goed met een wat langzamere trein.

Wij citeren hier graag onze voormalige vaste columnist, die in 2006, in zijn column ‘Bewusteloos beschonken‘, schreef:

Wie niet alleen wil reizen “in de richting van”, maar ook nog op zijn bestemming wil aankomen, komt er niet met het openbaar vervoer. De taxi is dan het aangewezen vervoermiddel en gezien het feit dat je niet moet proberen in de taxi af te rekenen met je stroppenkaart (een oude grap, maar hij doet het nog steeds), zal de taxi wel niet tot het openbaar vervoer gerekend worden. Zolang het openbaar vervoer je niet op het door jou gewenste tijdstip van deur tot deur transporteert, inclusief alles wat je in een opwelling aan bagage wenst mee te slepen, blijft de eigen auto aantrekkelijker. Per slot van rekening is de eigen auto niets anders dan een permanent beschikbare taxi waarvan de chauffeur niet met de meter kan knoeien en niet agressief wordt als hij geen fooi krijgt.

14-12-2009 13.00 | Door: Cpt. Iglo | Categorie: Automobilisme, Kranten, Techniek, Toerisme

Reactieveld gesloten.


Opinieleiders.nl © 1999 - 2019 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere
WordPress 4.7.18 RSS-feed/RSS-feed reacties