Utrecht wil geen armoedzaaiers in de binnenstad

De stad Utrecht heeft het al jaren heel hoog in de bol. Veel te hoog. Zo maakten gemeenteraadsleden ooit een snoepreisje naar Barcelona omdat de Carnegiedreef de Ramblas van Utrecht moest worden. Bijna tien jaar geleden zei onze toenmalige vaste columnist over dat soort dingen onder meer het volgende:

Niet alleen ambtenaren laten zich volgaarne fĂȘteren, ook burgemeesters, wethouders en gemeenteraadsleden kunnen er wat van. Natuurlijk moest de burgemeester van Utrecht van de zomer naar Athene vanwege het gemeentebelang. Dat de Olympische Spelen daar gehouden werden, wist ze niet eens, want ze is geen sportliefhebster. Omdat ze er toch was, is ze ook maar gaan kijken. Toen men in Utrecht plannen had om de Carnegiedreef in Overvecht op te stoten in de vaart der volkeren, om de verpaupering van de wijk Overvecht tegen te gaan, is een behoorlijke groep Utrechtse gemeenteraadsleden op werkbezoek (hahahahahahaha, sorry) geweest naar Barcelona. De Carnegiedreef moest de Ramblas van Utrecht worden. Barcelona is wel even iets groter dan Utrecht en als je op de Ramblas de supermarkt in gaat, en aan de achterkant er weer uit, sta je bovendien in een stukje goor Barcelona waarbij vergeleken Overvecht de grachtengordel is, maar dan zonder grachten.

Utrecht heeft nog nix bijgeleerd, of laat dat althans niet blijken. Onlangs kwamen wij voor het eerst in jaren weer eens op het Vredenburg en daar werden wij niet vrolijk van. Als je daar staat en om je heen kijkt, heb je het gevoel dat je je op de luchtplaats van een zwaar bewaakte gevangenis bevindt en om dat effect te versterken, heeft de architect van een aantal appartementen het een goed idee gevonden om geen balkons aan te brengen, maar wel tralies voor de ramen. Daar kom je dus niet voor je plezier.

Het nieuwe muziekcentrum blijkt onmiddellijk na de oplevering al kapot, zodat er nog elf miljoen tegenaangesmeten moet worden om het een beetje bruikbaar te maken. Kennelijk hebben ze in Utrecht geen goed contract afgesloten. Wij zouden dat beter doen: als wij iets bestellen voor een bepaalde prijs, krijgen wij het ook voor die prijs en dan voldoet het aan de afgesproken specificaties. In Utrecht niet: daar bestellen ze een muziekcentrum, betalen vrolijk bijna twee keer zoveel als afgesproken en daarna nog wat extra omdat het niet werkt. Je zou toch haast gaan denken dat dat doorgestoken kaart is en dat er een heleboel geld is verdwenen in de zakken van ambtenaren, wethouders en anderen die er geen recht op hebben.

Ook heeft de wereldstad (HAHAHAHAHAHA! Sorry) Utrecht gemeend het buitenland op de wereldstad Utrecht te moeten attenderen door de Tour de France binnen te halen. Wat dat de stad gaat kosten, is vooralsnog onbekend, maar het is ongetwijfeld veel en dan rekenen we de kosten van de diverse bijbehorende snoepreisjes naar verschillende buitenlanden nog niet eens mee.

Het heeft er alle schijn van dat Utrecht denkt een toeristische attractie van wereldformaat te kunnen worden en dat men daar alvast op vooruitloopt door de eigen bewoners en mensen uit omliggende dorpen weg te pesten uit het centrum van de stad.

Ze zijn begonnen met de automobilist en nu dat definitief geslaagd is, gaan ze verder met de fietser. De fietser wordt namelijk verplicht om zijn fiets in een stalling te zetten, maar die stalling bevindt zich dan weer zo ver van de winkel waar de fietser heen wil dat de fietser er niet over peinst zijn fiets erin te zetten. Het enige voordeel van de fiets is per slot van rekening dat je de vertraging die je oploopt doordat je niet met de auto kunt, kunt goedmaken doordat je je fiets voor de deur kunt zetten, je boodschap kunt doen en weer kunt opstappen en wegrijden, als je fiets er nog staat.

Als je fiets er nog staat. Utrecht hanteert nu echter een beleid dat ervoor moet zorgen dat je fiets er gegarandeerd niet meer staat. Ze stelen “verkeerd gestalde” fietsen en vernielen zo nodig het kettingslot. Volgens sommigen zijn ze echter nog niet snel genoeg, dus gaan ze dat beleid intensiveren, of hoe ze het ook noemen. Wij weten niet of ze de fietser ook nog laten betalen om zijn fiets terug te krijgen, maar wij weten wel dat ze op deze manier de mensen die het zich kunnen veroorloven de auto in en naar de buurgemeenten jagen. De armoedzaaiers die geheel op de fiets zijn aangewezen en bijvoorbeeld naar de bibliotheek hadden gewild, zoals armoedzaaiers schijnen te doen, moeten maar naar een filiaal in een wijk waar ze met hun rijwiel nog wel welkom zijn.

Als het overigens de bedoeling van de stad Utrecht is, om van het centrum van Utrecht een plek te maken waar de financieel minder bedeelde mens niets te zoeken heeft, even afgezien van de straatrover en de zakkenroller, is de stad Utrecht op de goede weg. Wij zijn reuze benieuwd wanneer de stad Utrecht het faillisement moet aanvragen en wij vinden het altijd weer ontzettend jammer dat falende politici niet hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de aangerichte schade. Wij zouden graag zien, op alle niveaus trouwens, dat politici die voor verliezen hebben gezorgd die verliezen geheel uit eigen zak moesten terugbetalen en daarvoor in de schuldsanering zouden moeten blijven tot de zooi geheel was afbetaald, al was het de rest van hun leven. Een beetje speculeren met andermans geld, bah.

20-10-2014 13.24 | Door: Stommeling Jones | Categorie: Automobilisme, Gemeentepolitiek

Er heeft iemand gereageerd op “Utrecht wil geen armoedzaaiers in de binnenstad”


Opinieleiders.nl © 1999 - 2021 Alle rechten voorbehouden
Contact   Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!KuijkStrip over de zinloosheid van webloggen, onder andere
WordPress 4.7.22 RSS-feed/RSS-feed reacties